Zaden

Pompoenpitten
Pompoenpitten zijn zeer voedzaam, rijk aan eiwitten (20 à 30%) en kalorierijk. Ze zijn rijk aan magnesium, ijzer, fosfor, zink en koper, vitamines A,B1 en B2. Pompoenpitten worden verschillende heilzame werkingen toegedicht : vochtafdrijvend, goed voor ontstekingen aan urinewegen, prostaatklachten, tegen darmparasieten.

ZonnebloempittenBereiding en gebruik : te gebruiken naturel of geroosterd, heel, gehakt of gemalen. Te gebruiken om de voedingswaarde van uw gerechten op een natuurlijke manier te verhogen. Lekkerst is te roosteren in een oven (al dan niet met wat zout), af en toe omroeren om niet te verbranden.

Valeur énergétique 560kcal/100gr Voedingswaarde
Protéines 24.0g Eiwitten
Glucides 19.9g Koolhydraten
Lipides 47.3g Vetten

Maanzaad
Maanzaadjes. Voeg bij 300gr meel, 20gr maanzaadjes en maak hiervan een deeg dat je net voor het in de oven schuiven nog eens bestrooid met 15gr maanzaadjes. Deze zaadjes hebben een hazelnoot smaak die nog meer naar voren komt tijdens het bakken. Om smaak te geven aan brood, cakes, gebak (veel gebruikt in Turkse, Egyptische en Centraal Europese gerechten), deegwaren, aardappelsalades, kazen en marinades.

Valeur énergétique 533kCal Voedingswaarde
Protéines 18.0 Eiwitten
Glucides 23.7 koolhydraten
Lipides 44.7 Vetten
Fibres 10 Vezels


Lijnzaad

Het lijnzaad dient eerst te worden gebroken vooraleer het zijn voedingsstoffen prijsgeeft. Het is aanbevolen 2 à 3 soeplepels te breken en toe te voegen aan granen, yoghurts en in salades. Het lijnzaad is heel rijk aan onverzadigde vetzuren omega 3 HDL (goede cholesterol)

Valeur énergétique 492 Kcal Voedingswaarde
Protéines 19.5 Eiwitten
Glucides 34.2 Koolhydraten
Lipides 34 Vetten

Hennepzaad
Heerlijk van smaak, zelfde gebruik als tarwekiemen, sesamzaad, zonnebloempitten of pijnboompitten. Strooi over salades, soepen, gekookte granen, zo te eten, bij granola, in yoghurt, sauzen, pesto’s, pannenkoeken, gebakjes… Het wordt aangeraden ze rauw te eten ; zeker niet verwarmen boven de 180°C

Amaranth
Het volle zacht gestoofde zaadje geeft een dikke, gelatineachtige structuur. Men kookt het bij voorkeur samen met een ander graan, zoals rijst. In dit geval dien je de granen zo lang te koken als de kooktijd voor het voornaamste graan vereist. Het zaadje kan ook worden gestoomd, in pappen meegekookt of gemalen tot meel. Geroosterd kan het worden gegeten als popcorm. Kan ook worden gekiemd en toegevoegd aan salades

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code