Melen

Sojameel geroosterd

Saus op basis van sojameel
*3koffielepels sojameel
*1 koffielepel arrowroot
*1 glas water
of groentenbouillon
of groentenkookvocht
Meng in een kleine kookpot de melen met het vocht, verwarm zacht, al roerend tot een juiste dikte. Breng op smaak.
Indien gewenst net voor het opdienen een nootje boter bijvoegen.

Quinoameel
Heerlijke zandkoekjes 1kopje tarwemeel. 1 kopje quinoameel, 180gr koude klontjes boter en ½ kop bruine suiker, 20 sec. mixen om een fijn kruimeldeeg te bekomen, 1 ei toevoegen en nog 15 seconden mixen. 15 minuten laten rusten in de koeling. Uitrollen en versnijden in ronde schijfjes. Geconfijt fruit tussen 2 rondjes stoppen en de boordjes goed aandrukken. Bakken op 180°.

Quinodessert : Ingrediënten voor 3 tot 4 personen. Giet 1 glas quinoameel in 2 glazen water, voeg 2 in stukken gesneden peren toe, 1 handvol gedroogde rozijnen, de zaadjes van een vanillestokjes, 1 koffielepel kaneel, 4-kruidenmengeling, 4 soeplepels Valdivia rietsap. Kook gedurende een 15-tal minuten op zacht vuur en met deksel.

Roggemeel
BROOD . Roggemeel samen met tarwemeel (1/3rogge en 2/3 tarwe), zuurdesem en lauw water goed mengen en een vast deeg vormen dat je kneed gedurende minstens 15’. 3 à4 uur laten rijzen naargelang de temperatuur. Het deeg dient te verdubbelen qua volume. Vorm kleine bollen die je bakt op 230°. Lekker met boter en melk!

Wit Boekweitmeel
PANNEKOEKJES Meng in een kom 1.5 kop wit boekweitmeel met ½ theelepel zout en ¾ kopje maismeel. Hierdoor 3 geklopte eieren mengen en 2.5 kopjes rijstmelk, al roerend met een garde + 3 soeplepels boter of margarine. Afdekken met plastic folie en laten afkoelen gedurende 2 uur. Op kamertemperatuur zetten alvorens in een hete pan te bakken. Geniet met ahornsiroop.

Vol Boekweitmeel
GNOCCHIS : Doe 250gr vol boekweitmeel in een mengkom en voeg hierbij 0.5 liter water, waarin 1 bouillonblokje en 1 geraspt knoflookteentje. Zout , peper en gist toevoegen en zorgvuldig mengen. Voeg bij dit deeg 1 fijngehakt bosje bieslook en plaats 1 uur in de koeling. Doe kleine bolletjes in kokend water, met behulp van 2 soeplepels. Als ze aan de oppervlakte komen, afgieten en warmhouden.

Rijstmeel
Rijstmeel dient voornamelijk om soepen in te dikken of sauzen en crèmes van de juiste structuur te voorzien. Vervang bijvoorbeeld ook eens 2/5 tarwemeel door rijstmeel in een tempurabeslag om te frituren. Rijstmeel maakt taarten lichtjes krokant, en cakes zachter (met 1/3 rijstmeel t.o.v. 2/3 tarwemeel. Ook te gebruiken in pannekoekjes…

Kamutmeel
KAMUTBROOD, zeer smaakvol, vraagt een minder lange kneedtijd en is vaster van vorm ondanks het zelfde gehalte aan gluten. Rijk kruim, dat zich goed bewaart. Voedingswaarde : 30% meer eiwitten dan tarwe. Rijk aan enkelvoudige en meervoudige vetzuren, mineralen (magnesium, potassium, ijzer, natrium en zink) en vitamines E en B.

Maismeel
Breng 1 liter water aan de kook, voeg al roerend langzaamaan 1 kop maismeel toe. Verlaag het vuur en laat gedurende ½ uur koken op zacht vuur op een warmte verdeler. Neem van het vuur, meng 70g boeter en 1 spl. Groentenextract. Laat afkoelen in vormen om een pudding te vormen. Voor het opdienen, even opstomen en ontvormen op het bord. Versieren met een beetje olijfpasta.

Gerstmeel
Tibetaanse TSOKS. Het meel roosteren in de oven. In een kom het meel mengen met honing, een beetje volle rietsuiker, platte kaas, een beetje yoghurt en genoeg melk om een vaste deeg te bekomen. Vorm kleine bollen en modeleer in kegelvorm. Smeer de toppen in met een weinig confituur en proef dit met boter.

Kikkererwtenmeel
Indische Groentenbeignet. Meng 250gr kikkererwtenmeel, 1 mespuntje chili, groentenextract, sap van 2 citroenen en een beetje water om een dik en smeuïg deeg te krijgen. Blancheer enkele bloemkoolroosjes Snij 2 bananen in stukken van 3cm. Snij 1 peper en 1 appel in fijne stukken. Haal groenten en vruchten door het deeg en frituur. Dien warm op met een mango-chutney.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code