Granen

Rijst-maiscouscous
Couscous royal. Meng 1 kopje couscous, pijnboompitten en rozijnen met een laagje olijfolie en 1 koffielepel groentenextract. Voeg ¾ tas kokend water toe en laat 15’ zwellen.Maak los met een vork en voeg 2 in stukjes gesneden tomaten, 1 komkommer en 1 wortel toe, 3 takjes gehakte koreander en in rondjes gesneden tofuworstjes. Versier met stukjes gestoomde venkel.

Volle Rijst
Rijst met groenten. Stoof op zacht vuur in een laagje olie 1 ui in fijne stukjes. Voeg hierbij 1 wortel in kleine stukjes, 4 bladen groene kool, 1 raapje, 1 selderstengel en laat dit stoven gedurende 3’. Voeg 1,5 kop water en 1 kop rijst toe en breng aan de kook. Verminder het vuur en plaats de pot op een vlamverdeler gedurende 45’

Quinoa
QUINOATABOULE van witte, rode of gemengde quinoa(200gr). Stoof in een pan 2 fijngesneden wortelen en 1 paprika in reepjes gesneden. Snij 1 ui in kleine stukjse en voeg hierbij. Meng de afgekoelde quinoa en de groenten, voeg een vinaigrette bij en bestrooi met bieslook. Koud te eten.

Tarwegriesmeel
Tarwegriesmeel is uitstekend voor het maken van cremige desserten. In kokende melk giet je een beetje griesmeel en je laat dit op zacht vuur gedurende 10’ koken. Giet hierbij een beetje oersuiker, citroenschil en laat afkoelen. In de zomer kan je dit versieren met enkele stukjes vers fruit. Heerlijk!

Speltcouscous
1 deel speltcouscous, deel kokend water, een laagje olijfolie, 1 soeplepel groentenextract of zout. Giet olie en groentenextract bij de couscous en meng dit goed. Giet het kokend water hierover en laat 10 minuten zwellen; scheidt de graantjes met een vork. Klaar!

Haverzemelen
Haverzemelen zijn per uitstek de beste leverancier van vezels. Onder andere zijn deze vezels in staat om 25 keer hun volume in vocht op te nemen. Gedurende het verteringsproces zuigen de haverzemelen als een spons een deel van de calorieën op die in de voedingsstoffen aanwezig zijn, zonder zich te op te slaan in het organisme

Tarwezemelen
De tarwezemelen kunnen over granen worden gestrooid, gemengd met vruchtensap, toegevoegd aan koekjes, gebak, muffins of brood en in tempurabeslag. Ze worden dikwijls aangeraden voor hun laxerende werking: de zemelen bevatten cellulosevezels die de darmtransit helpen verbeteren.

Geparelde Gerst
Gerst, een zacht en verfrissend graan, geeft u weldoende bestanddelen, uitstekend voor de spijsverteringsorganen.
Gerst kan best worden gebruikt in soepen of simpelweg gekookt : 1 volume parelgerst voor 2 delen gekookt en gezouten water. Koken gedurende 1h30 op zacht vuur met deksel op de pot.
VAJRA biedt U ook gerstvlokken aan.

Amaranth Granen
Het volle zacht gestoofde zaadje geeft een dikke, gelatineachtige structuur. Men kookt het bij voorkeur samen met een ander graan, zoals rijst. In dit geval dien je de granen zo lang te koken als de kooktijd voor het voornaamste graan vereist. Het zaadje kan ook worden gestoomd, in pappen meegekookt of gemalen tot meel. Geroosterd kan het worden gegeten als popcorm. Kan ook worden gekiemd en toegevoegd aan salades.

Kleine Spelt
Zacht graan, bereiden als rijst. Betere voedingswaarde dan spelt, zeer rijk aan magnesium, fosfor en kalk ( 100gr graan =zoveel kalk als 2 glazen melk) en bevat de acht essentiële aminozuren. Koken in 3x volume water, met deksel gedurende 1 uur. Opletten dat ze niet droog koken, mogen niet te zacht noch te hard zijn. Afblussen met koud water

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code