Rechercher

1101112131423456789
This is an example of a HTML caption with a link.

« Een goed gebruik van oliën voor het wel-zijn van uw gezondheid»

 

 

 

- Waarom zijn vetzuren onmisbaar voor onze gezondheid ?
- Wat is de zin van verzadigde vetten, omega-9, omega-6 en omega-3 ?
- Dienen we de verzadigde vetten te bannen uit ons voedingspatroon ?
- Welke zijn de oliën die zorgen voor een goed humeur en die het geheugen versterken ?
- Welke oliën helpen de slechte cholesterol bestrijden ?
- Wat is het verschil tussen een koudgeperste olie en een geraffineerde olie?
- Welke olie gebruikt met best om te koken ? Wat is het rookpunt ?
- Wat is het gevaar van “transvetten” ?


Oliën, onmisbare bronnen van essentiële vetzuren en vitamines.

Vetstoffen of vetten, maakten altijd deel uit van de menselijke voeding. Zij zijn onmisbaar voor de gezondheid: zij zorgen eerst en vooral voor de energiespiegel, helpen mee de lichaamstemperatuur regelen, regelen mee de hormoonhuishouding en verbeteren de vruchtbaarheid; daarnaast zorgen ze ook voor de essentiële vetzuren en staan in dicht verband met de vitamines A, D, E en K; tenslotte zorgen ze ook voor een voldaan gevoel, verhogen ze de smaaksensatie en de textuur van andere voedingsmiddelen en ze geven ook een boost aan huid en hoofdhuid.
Maar om er meer over te weten, dienen we ons te verdiepen in de materie van de vetten en waaruit deze zijn samengesteld:

Men vindt hier dan eerst de verzadigde vetten zoals palmvet, coprah en boter, ook wel eens « verkeerde vetten » genoemd. Nochtans zijn deze vetten ook nuttig voor ons, meer bepaald als belangrijke bouwstenen voor de celwanden:

- Ze behouden de Omega-3 vetzuren in de weefsels,
- ze ondersteunen het immuunsysteem,
- ze helpen de calcium voor de vorming en herstel van de beenderen.
Maar waar komt hun slechte reputatie dan van? Door het té veel gebruik, verhogen ze het gehalte aan « slechte » cholesterol in het bloed. En men verbruikt snel te veel, want ze zijn veelvuldig aanwezig in gefrituurde bereidingen, cakes en koekjes, taarten en alles wat is verhit op hoge temperatuur. Het zijn namelijk de vetten die de hoogste temperaturen verdragen. Daarenboven wordt hun smeuige smaak erg gewaardeerd.

Vervolgens heeft men de enkelvoudig onverzadigde of omega-9 (Ω9) vetzuren, zoals olijfolie of avocado-olie. Zoals de naam aangeeft zijn ze niet verzadigd en kunnen ze dus worden opgenomen in het lichaam. De Omega-9 vetzuren worden beschouwd als « goede vetten » omdat ze een goede werking hebben op hart en bloedvaten; ze zouden ook de bloedsuikers doen dalen bij diabeten. Daarenboven weerstaan ze ook hogere temperaturen bij het koken. Hierdoor kunnen we besluiten dat olijfolie een goed alternatief is voor gebruik in de keuken.

Fruitig olijfolie van Spanje Fruitig italiaanse olijfolie Fruitig rijpe (Zachte) Olijfolie Saffloerolie oleum Avocado

 

Tenslotte hebben we ook de meervoudig onverzadigde vetzuren of omega-3 (Ω3) en omega-6 (Ω6). Ze worden essentiële vetzuren genoemd omdat het organisme deze niet zelf kan aanmaken en ze dus uit onze voeding moeten komen. Deze zijn zeer werkzaam en dragen bij tot een heleboel belangrijke processen :

  • Ze helpen bij de vorming van cellen en zijn onmisbaar voor de gezondheid, op gebied van spieren, huid en zenuwstelsel.
  • Ze helpen bij het verteringsproces van de cholesterol, waardoor bij de samenwerking tussen de verschillende vetten een nieuw verteerbaar bestanddeel wordt verkregen.
  • Ze zijn onmisbaar in de ontwikkeling van de zenuwweefsels van embryo en foetus.
  • Moedermelk is van nature rijk aan essentiële vetzuren, die de groei van de nieuwgeborene bevorderen.
  • Ze dragen bij tot de aanmaak van prostaglandines, die verschillende lichaamsfuncties regelen zoals bloeddruk, elasticiteit van de bloedvaten, ontstekingswerende reacties, maar ook de vloeibaarheid van het bloed.


Het moge duidelijk zijn dat de essentiële vetzuren fundamenteel belangrijk zijn voor onze gezondheid. Maar men dient op te letten en voorzorgen te nemen, zodat hun eigenschappen niet verloren gaan:
1 – Ze niet bloot stellen aan warmte omdat de omega-6 vetzuren dit slecht verdragen en de omega-3 vetzuren helemaal niet.

2- Maximaal 4 à 5 maal meer omega-6 gebruiken ten opzichte van omega-3. In het Westen gebruikt men soms 10 tot 30 keer meer omega-6 dan omega-3. In landen als Griekenland en Japan respecteert men deze verhouding zo optimaal mogelijk, waardoor men ziet dat de sterftegraad als gevolg van ziektes gerelateerd aan dit patroon, het laagst zijn in hun respectievelijke regio's. Erger nog; het kan de hart en vaatziektes, allergieën en ontstekingen nog verergeren.:
Deze omega-6 vetten zijn erg aanwezig in de industrieel vervaardigde voeding. U kan hier zelf al de keuze maken voor een goede kwaliteitsvolle voeding; u kunt ook het gehalte aan omega-6 vetzuren beperken in uw voedingspatroon door een beetje mindere te kiezen voor zonnebloemolie (linolzuur), maar vooral door het gehalte aan omega-3 te verhogen.

De omega-3 zuren worden ook wel “hersenolie” genoemd ( lijnzaadolie, camelineolie, hennepolie, notenolie, koolzaadolie …) : ze activeren neuronen en bevorderen de informatiestroom in de hersenen; wat het geheugen bevordert. Ze zijn sterk anti-depressief en stabiliseren het gemoed; daarenboven hebben ze een erg veelvuldig effect op hart, gewrichten en de huid. Ze bestrijden aldus verschillende soorten depressies, stress, angsten en verminderen de risico's op kanker, diabetes en de ziekte van Alzheimer. Deze omega-3 vetzuren zijn echter erg kwetsbaar, waardoor ze best bewaren in de koelkast.

Lijnzaadolie Cameline Hennepolie Notenolie Koolzaadolie

Omélior Duodor Triodor Quatuor Quintuor
   

   
    Biocolive    

 

Vitamine E speelt een rol van natuurlijk anti-oxydant die de veroudering van weefsels tegengaat, aderverkalking voorkomt alsook hartinfarcten en sommige kankers (zonnebloemolie, arganolie, saffloerolie, zoete amandelolie, koolzaadolie, hazelnootolie, notenolie....)

 

Zonnebloemolie Saffloerolie oleum Hazelnotenolie Koolzaadolie Notenolie

 

Zonnebloemolie Saffloerolie oleum Hazelnotenolie Koolzaadolie Notenolie

De verhoudingen die de gezondheid bevorderen

 

Ideaal dient onze totale dagelijkse inname van vetstoffen maximaal 30% van onze totale energetische kalorie-inname te zijn met een verhouding van :

  • de helft in enkelvoudig-onverzadigde vetten ,
  • ¼ verzadigde,
  • ¼ meervoudig onverzadigde (Ω3 & Ω6)

maar een gedeelte van de verzadigde vetten kan ook worden vervangen door enkelvoudig onverzadigde en deze behoeftes kunnen dan nog worden aangepast naargelang ieders behoeften en omstandigheden.

 

Koudgeperste olie of geraffineerde olie ?

 

Vierge eerste koude persing olie bevat alle voedingsstoffen (vitamines, mineralen, oligo-elementen, omega-3, omega-6, ...) maar ook plantaardige bestanddelen zoals wassen en plantenslijmen. Daardoor bevat hij een erg krachtige plantaardige smaak en meestal ook een uitgesproken kleur. Hij is altijd puur. Dit is de enige garantie om de voedingswaarde van plantaardige oliën te vrijwaren.

Geraffineerde olie, wat men terugvindt achter de benaming: "Olie van...” wordt bekomen door industriële processen zoals verhitting op hoge temperatuur, chemische behandeling of raffinage (ontslijming, neutralisering, ontgeuring, ontkleuring, breking en hydrogenering).

De industriële raffinagemethodes doen meer kwaad dan men meestal aanneemt. De gerafineerde oliën hebben hoegenaamd niet meer de zelfde voedingswaarden:

  • Een zeer groot gedeelte van de onverzadigde vetten worden verzadigd. Alzo geven deze verzadigde vetten een verhogend effect op de « slechte » cholesterol.
  • Van de overblijvende onverzadigde vetzuren wordt de moleculaire structuur veranderd (biochemisch veranderen de moleculen van « cis » naar « trans ».
  • Het gehalte aan vitamines, mineralen en oligo-elementen van deze geraffineerde oliën is véél lager dan die van olie van eerste koude persing. De vitamine E, die een natuurlijk anti-oxyderende rol speelt, is totaal vernietigd.
  • Eveneens worden er sporen van hexanen gevonden in de geraffineerde oliën. (Hexaan is één van de toxische verbrandingsstoffen die erg schadelijk zijn voor het zenuwstelsel en die ook kankerverwekkend zouden zijn)

 

Hydrogenering :

Hydrogenering geeft een verhoogd risico op hart-en vaatproblemen door de « trans »vetten of « plantaardige gehydrogeneerde oliën »
Teneinde meer textuur te geven aan de onverzadigde oliën, om hun warmteresistentie te verhogen en om hem langer te bewaren, vond men het hydrogenering-proces uit, een industrieel procede dat de configuratie van de vetmolecules aanpast en van onverzadigde vetzuren verzadigde maakt.
Let op: ervan eten is niet zonder gevaar: een verhoging van 5% meer consumptie van deze « transvetten » zorgt voor 93% meer risico op hart-en vaatproblemen. Ze zijn dus echt wel te mijden. Dit is wel niet makkelijk omdat ze momenteel zo goed als overal aanwezig zijn in alle soorten voeding; ze zorgen nu eenmaal voor een echte « smaaksensatie ». Hoe hoger het gehalte aan hydrogenering is, hoe vaster en verzadigder de vetstof zal zijn.
Momenteel is sojaolie, die 80% van alle gehydrogeneerde oliën uitmaakt, dominant aanwezig op de markt.Bladerdeeg en pizzadeeg kunnen tot 60% transvetten bevatten, cakes en gebakjes 35%. Het is dus zeer belangrijk om de consumptie van industriële producten te vermijden.

En voor uw persoonlijke dagelijkse verwennerij, gebruikt u best als verzadigde vetten: boter, palmvet, of nog beter enkelvoudig onverzadigde oliën als pinda-olie, amandelolie, hazelnootolie enz.

 

Kan met koken met olie ?

Ja, maar niet met om het even welke:

  • Voor herhaaldelijk te frituren aan hogere temperaturen, gebruikt men best verzadigde vetten zoals palmvet.
  • Voor bereidingen die worden verhit tot 180°C, kan men best de oliën rijk aan mono-onverzadigde vetten Ω9 nemen zoals olijfolie en pinda-olie. Saffloerolie oleumzuur en zonnebloem oleum verdragen temperaturen van 140°C. Let op dat u altijd oleum zonnebloemolie neemt voor het koken (en niet de linolzuur zonnebloemolie).
  • De meervoudig onverzadigde vetzuren Ω6 verdragen slecht het kookproces en zijn beter geschikt voor het op smaak brengen: linol zonnebloemolie, linol saffloerolie, pompoenpitolie, sesamolie... Sesamolie wordt veelvuldig gebruikt in de Aziatische keuken: rijk aan anti-oxydanten waarbij het best is maar zeer licht te verwarmen: hij bevat 44% omega-6.
  • De meervoudig onverzadigde Ω3 oliën verdragen geen hitte, en dienen enkel voor het smaakgeven (lijnzaadolie, camelineolie, hennepolie...

We kunnen besluiten dat hoe meer een olie onverzadigd is, hoe minder hij warmte verdraagt.
Ook kunnen we zeggen dat er voor elke olie een kritieke temperatuur bestaat of een rookpunt waarboven hij niet mag worden verhit. Eens bereikt ontbinden de componenten van de olie en vormen ze toxische bestanddelen (benzopyreen, acroleïne) en men krijgt een walmende rook.
Laten we er aan denken dat een olie die rookt een giftige olie is, en dit in die mate dat dit de vorming van kankerverwekkende stoffen bevordert, meer bepaald benzopyreen, substantie die men ook in tabaksteer vindt. Als u per ongeluk de olie verhit tot voorbij zijn rookpunt, kan u deze best weggooien en opnieuw beginnen, beter dan zichzelf te vergiftigen...

 
Fruitig olijfolie van Spanje Fruitig italiaanse olijfolie Fruitig rijpe (Zachte) Olijfolie Saffloerolie oleum
 
   
  Avocado Sesamolie    

 

Tabel van enkele oliën van eerste koude persing :

De Vajra oliën, met de Vigean Traditie

Vigean, 3 generaties know-how en passie tot uw dienst.

De eerste generatie
In het begin van vorige eeuw begon M. André VIGEAN in een kleine ambachtelijke olieperserij om de traditionele walnoten en hazelnotenolies te persen. Hij koopt de olieperserij in 1930 over en richtte aldus het huis Philippe VIGEAN op.
De tweede generatie
Mr Philippe VIGEAN, die door de erfenis van zijn vader aan het hoofd kwam van dit familiaal bedrijf, diende rekening te houden met de uitbreidende industrialisering. Hij ontwikkelde een procede van koude persing om kwaliteitsoliën te verkrijgen. Zijn respect voor de natuur en zijn sociale ethiek creëerde speciale en vertrouwelijke banden met zijn leveranciers.
De derde generatie
Verder bouwend op de moderniseringsinspanningen van zijn vader, stond Mr. Eric VIGEAN voor 4 zware taken: competitiviteit, nieuwe strengere voedingseisen, het behoud van kwaliteit en respect voor het milieu.


Voor Philippe en Eric VIGEAN geldt: “ Een olie is als een goede wijn . Hij moet zacht in de mond zijn, aangenaam smaken en een mooie kleur hebben. Al onze granen en vruchten worden zorgvuldig uitgekozen en gecontroleerd voor de aankoop (productiecertificaat, analyseresultaten, macroscopisch en smaaktechnisch onderzoek)
Bij de ontvangst van de basisproducten, gaan we over tot een zorgvuldige controle van de papieren, een staalname en interne controle met analyses in privé labaratoria, LACAPA (66350 Toulouge), ITERG (33600 Pessac), en het labo voor fraudebestrijding (DGCCRF - 91744 Massy).”


Al onze grondstoffen worden uiterst zorgvuldig ontstoft, gereinigd voor vermaling en gepeld indien dit het geval dient te zijn (zonnebloem en pompoen). Het persen gebeurt met kleine continue persen, langzaam en met een temperatuur lager dan 40°C, teneinde de vitamines te bewaren. Onze oliën gaan niet door een centrifuge, ze worden simpel gefilterd door een soort vloeipapier, geschikt voor voeding, zonder chemische toevoeging om ze een zekere cremigheid te geven. De olie die zo wordt bekomen heeft alle ESSENTIËLE VOEDINGSWAARDEN nog in zich, karakteristiek voor een natuurlijk kwaliteitsproduct. Daarenboven worden onze oliën bewaard in donkere glazen flessen om hen nog beter te beschermen tegen het licht.” legt Philippe Vigean uit.

 

Geef ons volop olie !...

60% van onze celwanden zijn samengesteld uit olie. Zonder olie kunnen we niet leven, denken of reageren; dus alles aan de olie!
Neem biologische koude eerste persing oliën. Laat een aangebroken fles nooit te lang open, koop alleen als je nodig hebt en gooi weg als hij ranzig is!
Iedere olie heeft zijn eigen kwaliteiten: neem sesamolie voor de calcium, pompoenpitolie voor de prostaat, lijnzaadolie of camelineolie om het geheugen te bevorderen en het humeur, olijfolie voor de cholesterol, notenolie voor de hersenen, linol zonnebloemolie voor de vitamine E enz. En aarzel niet om uw oliën te mengen om nieuwe smaken te ontdekken.



Opmerking: de door Vajra verstrekte informatie is enkel bedoeld als voedingsadvies en kan in geen enkel geval de aanbevelingen van professionele gezondheidswerkers vervangen!


- Ref: Huiles et saveurs, Eric Vigean et Denis Hervier
- " Les aliments qui nous soignent " Philippe Sionneau
- www.huilerievigean.com
- www.passeportsante.net
- www.guerir.org
- Wikipedia

 

Enkelvoudige oliën :

Cameline Saffloerolie oleum Hennepolie Koolzaadolie Pompoenpitolie

Lijnzaadolie Notenolie Hazelnotenolie Maanzaadolie Fruitig olijfolie van Spanje
https://www.vajra.be/shop/pro/18970-thickbox_default/sesamolie.jpg
Fruitig olijfolie van Spanje
Fruitig rijpe (Zachte) Olijfolie Zonnebloemolie Sesamolie
 

Samengestelde oliën :

Omélior Duodor Triodor Quatuor Quintuor
   

   
    Biocolive    



 

© Copyright Vajra 2018


Matcha: Japans oorspronkelijke superfood


Wat is Matcha?


Matcha is een fijngemalen fel groene theepoeder, gemaakt van de beste kwaliteit Japanse theeblaadjes. Clearsprings biologische Matcha komt van Uji, een regio hoog in de heuvels rond Kyoto, beroemd voor de beste Japanse thees. Dit afgelegen gebied, enkel te voet bereikbaar, is onvervuild en rijk aan nuttige insekten, zoals spinnen, lieveheersbeestjes, bidsprinkhaan en libellen om ongedierte onder controle te houden (het is het best biologische matcha te gebruiken, daar niet-bio matcha geteeld wordt met behulp van enorme hoeveelheden pesticides en chemische meststoffen). Net voor het oogsten vullen de blaadjes zich met chlorophyl en dan worden de mooiste jonge knoppen geplukt, gedroogd en vermalen in een granieten mortier.


Wat is geschiedenis van de Matcha?

Japanse Matcha is al eeuwen bekend omwille van zijn energiegevend, concentratiebevorderend en metaboliserende vermogens.

Het werd 900 jaar geleden al gedronken als een deel van de theeceremonie en gebruikt door boeddhistische monniken om hen alert en gefocust te houden gedurende lange dagen van meditatie.

-- more --
Hoe verschilt Matcha van de Sencha groene thee?

• De theestruiken gebruikt voor de matchaproductie groeien de laatste weken voor de oogst in het donker om het bladgroen optimaal op te slaan. Dit verklaart de diepgroene heldere kleur van matcha.
• De blaadjes voor de sencha worden na de oogst onmiddellijk gestoomd en gerold, de blaadjes voor de matcha (van de allereerste oogst, ‘Tencha’ genoemd) worden ook gestoomd maar niet gerold.
• Matcha is een groene theepoeder waarbij de Tencha blaadjes langzaam in stenen mortiers worden vermalen gedurende een paar uren tot een zeer fijn poeder. Sencha bestaat puur uit theeblaadjes.
Matcha is een poeder dat in heet water of melk wordt opgeklopt, zodat je een meer geconcentreerde thee krijgt die vol van smaak en voedingsstoffen zit, terwijl standaard groene thee simpel getrokken theeblaadjes zijn.
Sencha is makkelijker te bereiden en dagelijks geserveerd in Japanse huizen terwijl de Matcha theebereiding meer uitgebreid is en meer wordt gebruikt bij speciale gelegenheden. Het wordt zelfs exclusief gebruikt in de beroemde Japanse theeceremonies.




Beide thees bevatten cafeïne ondanks dat het ongefermenteerde groene thees zijn, en komen van de zelfde theestruik: Camellia sinensis.

Traditionele Japanse Thee Huis Stenen Mortieren

 

Hoe een kopje Matcha thee te bereiden:

Traditioneel wordt Matcha in heet water opgeklopt tot een egale groene thee. Neem 1/4
theelepel (1g) van het Matcha poeder en voeg heet water toe van de ketel, niet meer
kokend om het maximum aan gezondheidsvoordelen te bekomen. Stevig opkloppen met
een traditionele houten klopper of een elektrische melkopklopper om klontervorming te
voorkomen op de bodem van het kopje.


Traditionele Thee Ceremonie:


 De traditionele Japanse theeceremonie dateert van 900 jaar
geleden in de feodale tijd. Het kan tot 3 uren duren en is theatraal, vol traditie en ongeloof-
lijk kalmerend. Als je de essentie en de geest van de theeceremonie wil vatten kan je dit in
minder dan 3 minuten, maar dan heb je een kom, een bamboe theelepel en een bamboe
matcha klopper nodig.

 

 



Mix & Matcha, opdiensuggesties;


Vanille Matcha Latte

Meng 1g Matchapoeder met een beetje koud water in een kom, en voeg hierbij warme soja-vanillemelk terwijl
je grondig opklopt. Je kan ook vanille rijstmelk of amandelmelk gebruiken.


Matcha Smoothie


Meng 1g Matchapoeder met een beetje koud water in
een kom, en voeg hierbij warme soja-vanillemelk terwijl
je grondig opklopt. Je kan ook vanille rijstmelk of aman-
delmelk gebruiken.
• 200ml soja/rijst of amandelmelk
• 1 eetlepel Clearspring moutsiroop
• 1 eetlepel Clearspring matcha poeder
• 1 banaan (kan door een ander vers of gevroren stuk fruit worden vervangen)
•  ijsblokjes.

 

 Neem zeker ook een kijkje op onze webshop!

 

Matcha shot (8x1 gr)

Matcha shot display (30x1 gr)

The sencha matcha infusettes (20x2 gr) Fouet matcha bambou (6 pc/st)
Matcha ceremonie (30 gr) Matcha premium (40 gr) Matcha premium (1 kg) Japanese matcha kit (1 pc/st)
Pagination